Slavíme MDŽ! Sleva 15 % na celý sortiment jen do 8.3. s kódem MDŽ15

Jak zastavit proces stárnutí

Zatoužili jste někdy po nesmrtelnosti? Anebo by vám bohatě stačilo trochu vyhladit jemné vrásky v obličeji? Snaha o zastavení stárnutí je lidstvu vlastní odjakživa. A nyní jsme mu díky vědeckému pokroku a pokrokům v oblasti kosmetiky blíže než kdy předtím. Přečtěte si, co ovlivňuje proces stárnutí a co můžete udělat pro to, abyste ho zpomalili.

Co je stárnutí a proč nastává

Stárnutí je složitý, ale nevyhnutelný proces, který se vyznačuje postupným úbytkem fyziologických funkcí. To následně vede k nižší odolnosti organismu a zvýšené náchylnosti k nejrůznějším onemocněním. Na stárnutí se podílí celá řada faktorů včetně genetických predispozic, životního stylu a okolního prostředí. 

Základ stárnutí je u všech stejný – v těle probíhají změny na buněčné, molekulární a systémové úrovni, které vedou k postupné degeneraci tkání. Jakým způsobem a jak rychle stárneme, se ale člověk od člověka liší.

Biologické mechanismy stárnutí

Biologické mechanismy, které se podílejí na procesu stárnutí, jsou velmi složité. I proto jsou dlouhodobě předmětem vědeckého výzkumu. Zjednodušeně můžeme ale stárnutí shrnout následujícím způsobem:

  • Poškození buněk – Během celého života dochází vlivem vnějších vlivů k postupnému poškozování buněk.
  • Zkracování telomer – Telomery jsou konce DNA vláken, které se přirozeně zkracují při každém dělení buňky. Když dojde k jejich přílišnému zkrácení, buňky se již nemohou dělit, což vede ke stárnutí.
  • Mitochondriální dysfunkce – Mitochondrie, které dodávají buňkám energii, postupně přicházejí o svou funkci, což pak vede i k poklesu funkce buněk.
  • Hromadění senescentních buněk – Senescentní buňky jsou buňky, které se přestaly dělit. Jejich hromadění vede k zánětům a destrukci tkání.
  • Úbytek hormonů – S přibývajícím věkem klesá produkce některých hormonů, které hrají klíčovou roli v regulaci různých tělesných funkcí.
  • Oslabení imunitního systému – Postupem věku je tělo náchylnější k infekcím a ztrácí schopnost regenerace tkání.

Genetické a environmentální faktory ovlivňující stárnutí

Způsob a rychlost stárnutí ovlivňují tři hlavní skupiny faktorů. Některým z nich, obzvlášť těm, které je možné do určité míry ovlivnit, se pak budeme věnovat i dále v článku. 

Genetické příčiny stárnutí

Genetické faktory hrají v procesu stárnutí klíčovou roli. Některé znaky, jako náchylnost k určitým typům onemocnění (srdečně-cévní, nádorová, neurodegenerativní, autoimunitní onemocnění…) nebo odchylky v genech, které se podílejí na údržbě buněk a imunitní odpovědi, jsou totiž dědičné. 

Životní styl a stárnutí

Velkým faktorem, který navíc můžeme téměř stoprocentně ovlivnit, je životní styl. Způsob stravování, míra pohybové aktivity, stres a případné zlozvyky se buď pozitivně, nebo negativně podílí na vzniku různých onemocnění, která mohou vést k předčasnému stárnutí organismu.

Životní prostředí a stárnutí

A v neposlední řadě ovlivňuje proces stárnutí i naše prostředí. Jedná se zejména o kvalitu ovzduší a vody, ale také socioekonomické faktory, jako je přistup ke zdravotní péči, úroveň vzdělání a síť sociální podpory.

Jak změnit svůj životní styl, abyste zpomalili stárnutí

Životní styl sice není zdaleka jediným faktorem, který má stárnutí na svědomí, ale rozhodně hraje velkou roli. Tím, jak žijete, jak se stravujete a jak jste aktivní, můžete problémy související se stárnutím buď oddálit, nebo naopak přivolat. Pojďme se teď podívat na to, jak by měl váš životní styl vypadat, pokud se stárnutí chcete ještě nějakou dobu vyhýbat.

Význam zdravé stravy pro prevenci stárnutí

Začněme u toho, co můžete změnit nejjednoduššeji – vaší stravy. Zatímco vyvážená, zdravá strava může na vaše zdraví působit příznivě a stárnutí významně oddálit, nezdravé pokrmy a přejídání mohou rychle přivodit zdravotní problémy, které by se vám jinak ještě i několik desetiletí vyhýbaly. Na co se zaměřit, aby vám váš jídelníček pomáhal a neškodil?

Strava bohatá na živiny a vitamíny

Zařaďte do svého jídelníčku potraviny, které podporují celkové zdraví organismu, a navíc cíleně působí proti faktorům způsobujícím stárnutí. Vaše strava by měla být bohatá na následující živiny:

  • Bílkoviny – Libové maso, drůbež, ryby, vejce, luštěniny, mléčné výrobky nebo tofu jsou nezbytné pro funkci a obnovu tkání, svalů a kůže.
  • Antioxidanty – Antioxidanty, které najdete např. v jahodách, borůvkách, listové zelenině, ořeších či semínkách, brání tělo před oxidačním stresem, poškozováním buněk a předčasným stárnutím nejen pokožky.
  • Omega-3 mastné kyseliny – Zařaďte zdroje omega-3 mastných kyselin, jako je například losos, makrela, sardinky, semínka nebo vlašské ořechy. Pozitivně ovlivňují srdce, mozek, podporují pružnost pokožky a zmírňují záněty. 
  • Vitamíny A, C a E – Tyto vitamíny patří k silným antioxidantům, podporují tvorbu kolagenu a podporují celkové zdraví pokožky. Najdete je například v mrkvi, sladkých bramborách, listové zelenině (vitamín A), citrusových plodech, jahodách, paprice (vitamín C), ořeších, semínkách a špenátu (vitamín E).
  • Vitamín D – Takzvaný sluneční vitamín má skvělý vliv na zdraví kostí a imunitu organismu. Je obsažen v mléčných výrobcích, tučných rybách, vejcích a tvoří se také při pobytu na slunci.

#produkty#/vitaminovy-komplex-kategorie-packy/

Dostatek hydratace

Co dělá rozdíl mezi kuličkou hroznového vína a svraštělou, vráščitou rozinkou? Množství hydratace! Pokud nechcete, aby se vaše pokožka začala brzy podobat spíše rozince, myslete také na pravidelný pitný režim

Pití dostatečného množství vody se projeví správnou funkcí kolagenu, regenerací kožních buněk a zvýšeným krevním oběhem. A vy díky tomu budete moci pozorovat pevnější a vypnutější pleť se zdravějším vzhledem, která nemá sklony k šupinatění a podráždění.

Výhody pravidelného cvičení pro udržení vitality

Podobně jako zdravá strava vám k věčnému mládí pomůže i pravidelná pohybová aktivita. Udržíte se díky ní v kondici, vyhnete se některým onemocněním souvisejícím s obezitou a podpoříte celkovou pohodu. K čemu všemu je pohybová aktivita dobrá?

Zlepšení zdraví srdce a cév 

Obzvlášť kardio cvičení, jako je běh, cyklistika a další sporty, při nichž se zadýcháte, zlepšují krevní oběh, podporují zdraví srdečně-cévního systému a jsou ideální prevencí nejrůznějších onemocnění.

Udržení svalové hmoty a hustoty kostí

Svaly a kostní hmota jsou tím prvním, co začne s postupným stárnutím organismu ubývat. Účinným způsobem, jak si obojí udržet, je pravidelné posilování.

Flexibilita a rovnováha 

Pravidelným sportováním také posílíte flexibilitu a rovnováhu těla. K tomu jsou ideální cvičení jako jóga nebo pilates.

Jak může nastavení mysli zpomalit stárnutí

Stárnutí není jen záležitostí tělesné schránky. Už jste určitě slyšeli o tom, že v našem fyzickém zdraví hraje velkou roli psychika a že negativní myšlenky mohou dokonce zpomalit rekonvalescenci po úrazech a onemocněních. Se stárnutím je to podobné. Stres a negativní nastavení mysli mohou proces stárnutí výrazně urychlit. Jak byste o stárnutí měli přemýšlet, abyste nestárli?

  • Snižte stres – I když se to snáze řekne, než udělá, snažte se zmírnit stres, který škodí srdci, snižuje imunitu a podporuje vznik oxidačního stresu.
  • Udržujte se v kondici – Pokud chcete, aby vám to stále pálilo, je nutné své kognititivní schopnosti procvičovat – pomůže četba, celoživotní vzdělávání, ale i hádanky a hry, při kterých se musí přemýšlet.
  • Obklopte se lidmi – Pěstování sociálních vazeb s rodinou, přáteli nebo kolegy je jedním z prokázaných faktorů, které podporují celkovou pohodu a snižují kognitivní projevy stárnutí.
  • Myslete pozitivně – Pozitivní nastavení mysli vede ke zdravějším rozhodnutím, emoční pohodě a psychické odolnosti, což se projeví i na lepším zdravotním stavu.

Čemu se vyhnout, abyste zpomalili stárnutí

Co můžete pro zpomalení stáří dělat, už jsme shrnuli. Pojďme se také podívat na to, co naopak nedělat.

  • Kouření – Kouření má přímou souvislost s předčasným stárnutím. Způsobuje vrásky, poškození kůže a samozřejmě vede k celé řadě vážných onemocnění.
  • Sluneční záření – Bez SPF ochrany ideálně vůbec nevycházejte ven. UV záření totiž proniká do kůže (i když prší!) a způsobuje její stárnutí.
  • Nedostatek spánku – Chronický nedostatek spánku oslabuje imunitní systém a umožňuje vznik různých onemocnění.
  • Chronický stres – Nejen zbytečné vrásky, ale také oslabená imunita a vznik onemocnění, která způsobují předčasné stárnutí, to vše může vyvolat dlouhodobý stres v osobním nebo pracovním životě.

deNatura tip

Přečtěte si také: Jak se starat o pleť v zimě: 7 zásadních kroků

Jak využít moderní technologie a vědu, abyste zvrátili stárnutí

Kromě zdravého životního stylu, udržování kognitivních funkcí a vyhýbání se zlozvykům existuje i další způsob, jak stárnutí (a hlavně jeho viditelné příznaky) oddálit. 

Nové objevy v oblasti anti-aging medicíny a kosmetiky

Vývoj v oblasti medicíny a kosmetiky je takřka nezastavitelný. A zpomalování stárnutí patří k nejčastěji skloňovaným předmětům (nejen) moderního výzkumu. Neustále se objevují nové a nové způsoby, jak stárnutí zpomalit, zastavit a zvrátit jeho projevy. Pojďme se podívat na nejnovější objevy a technologie v této oblasti. 

Peptidová terapie

Peptidy jsou krátké řetězce aminokyselin, která v těle plní řadu funkcí. Mimo jiné se podílí na syntéze kolagenu, hormonální regulaci, přenosu signálů mezi neurony a neutralizují volné radikály

Peptidová terapie tedy využívá aplikaci peptidů – ať už ve formě injekcí, lokálních krémů, nebo perorálních přípravků – ke stimulaci těchto funkcí a zmírňování projevů stárnutí. Díky podpoře produkce kolagenu a zlepšení hydratace je výsledkem této metody pružnější, pevnější pleť s mladistvým vzhledem.

Senolytika

Senolytika jsou látky, které mají v těle jednoduchý úkol – eliminovat buňky, které se přestaly dělit. Ty se totiž hromadí v tkáních, což pak může mít za důsledek vznik nemocí souvisejících s věkem a celkové stárnutí. Odstranění těchto buněk napomáhá regeneraci tkání, zmírňuje zánět a může tak zpomalovat stárnutí. 

Plazmaterapie

#produkty#/anti-age-serum-kategorie/

Terapie plazmou bohatou na krevní destičky se stala trendem nejen v estetické medicíně, ale také dalších lékařských oborech. Spočívá ve využití vlastní krve pacienta, ze které se pomocí odstředivky extrahuje specifická část krevní plazmy. Ta se následně aplikuje zpět do těla pacienta, kde stimuluje regeneraci tkání. 

Její schopnost podporovat tvorbu kolagenu a zlepšovat strukturu pokožky vede k vyhlazení pleti, redukci vrásek a celkovému omlazení. 

Anti-age séra

Velmi oblíbeným způsobem, jak zpomalovat stárnutí pokožky, se stávají také anti-age séra. Jsou založena na obsahu látek, jako jsou antioxidanty, peptidy, retinoidy a kyselina hyaluronová, které účinně bojují proti příznakům stárnutí pleti. Jejich výhodou je snadné používání a vysoká efektivita – to ovšem záleží na konkrétním složení séra. 

Vyzkoušejte anti-age sérum deNatura!

Naše anti-age sérum kombinuje nejnovější vědecké poznatky a šetrnost přírodního složení. Obsahuje bakuchiol, rostlinnou placentu a koenzym Q10, které účinně stimulují obnovu buňek a syntézu kolagenu, čímž přispívají k lepší pevnosti a pružnosti pleti. Doplňují je pečující oleje včetně mandlového, arganového a opunciového, které pleti zajišťují hloubkovou hydrataci a výživu. 

Výsledkem je viditelně omlazená pleť nejpozději za 12 týdnů. Při pravidelném používání si rychle všimnete rozjasněné, pružnější, na dotek jemnější pokožky a postupné redukce jemných linek a vrásek. Zkrátka jako by se zastavil čas. 

#produkty#/anti-age-packy-kate/

Budoucnost stárnutí a nesmrtelnosti

Lidstvo se nesmrtelnosti snaží dosáhnout už po celá tisíciletí a přípravky, které dokážou alespoň trochu mírnit projevy stárnutí, patří na trhu k nejžádanějším. Zpomalení a zastavení stárnutí bylo, je a pravděpodobně navždy bude ve vědeckém výzkumu významným tématem. Předpokládá se, že v budoucnosti nás čekají některé z následujících způsobů, jak zvrátit stárnutí.

  • Další pokroky v anti-aging medicíně
  • Genetické a buněčné úpravy  
  • Biotechnologie a vysoce individualizovaná medicína
  • Výzkum v oblasti neuroplasticity a podpora kognitivních funkcí ve vysokém věku
  • Digitální nesmrtelnost a zachování vědomí člověka díky umělé inteligenci

Monika Matějková Profesionální kosmetička a testování produktů

Jsem profesionální kosmetička a v deNatuře pomáhám při testování a vývoji nových produktů. Kromě toho mne můžete vidět i na fotkách a videích, které tvoříme. Ve volném čase ráda sportuji, peču a hlavně zkouším různé nové kosmetické produkty.